چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: معمولا از اواسط شهریور‌ماه، والدین به تکاپوی خرید لوازم برای فرزند دانش‌آموزشان می‌افتند.

یار دبستانی او

 يكي از اصلي‌ترين لوازم مورد نياز بچه‌مدرسه‌اي‌ها كيف مناسب است كه از قضا انتخاب و خريدش اصلا كار ساده‌اي نيست؛ كيفي كه قرار است يك سال تمام هر روز همراه دانش‌آموز باشد. مدل‌ كيف‌هاي مدرسه در بازار بسيار متنوع است و اين كيف‌ها در هر شكل و قيمتي در دسترس شما هستند. اين را هم بدانيد كه حدود 60 تا 65درصد كيف‌هاي مدارس موجود در بازار، توليد داخل و كاملا ايراني‌اند و در بعضي موارد چيزي كم از اجناس خارجي موجود ندارند و مقرون به صرفه‌‌تر هم هستند.

  • كيف چرخ‌دار

اين نوع كيف، چند سالي هست كه وارد بازار شده و از استقبال خوبي هم برخوردار است. كيف‌هاي چرخ‌دار بيشتر براي دبستاني‌ها استفاده مي‌شود؛ چرا كه در اين مدل، هم حمل‌ونقل خود كيف برايشان آسان‌تر است و هم حمل كيف پر از كتاب به ستون فقرات آنان فشار نخواهد آورد. البته قبل از خريد كيف‌هاي چرخ‌دار به اين نكته توجه كنيد كه مدرسه فرزندتان پله دارد يا نه؟ اگر كلاس بچه‌ها در طبقه دوم باشد و قرار باشد بچه‌ها در طول پله‌ها، كيف را بلند كنند تا به كلاس برسند، ديگر انرژي براي حضور در كلاس و فرا گرفتن درس‌ برايشان باقي نمي‌ماند. از طرفي اگر وزن اشياي مورد استفاده دانش‌آموز زياد است و قادر به كم‌كردن وزن كيف و حذف اشياي داخل آن نيستيد، حتما در هنگام خريد، كيف يا كوله‌هاي چرخ‌دار را انتخاب كنيد.

كيف‌هاي تك زيپ قيمتشان از 35تا 50هزار تومان است. قيمت كيف‌هايي كه 2 زيپ يا بيشتر دارند و داراي جاي قمقمه هم هستند از 55هزار تومان تا 79هزار تومان است. بعضي از كيف‌هاي چرخ‌دار، قابليت جدا كردن چرخ از بدنه را دارند.

  • كيف‌ تك بند

اين كيف‌ها هميشه طرفداران زيادي داشته‌اند. از طرفي از طرح و رنگ و مدل و جنس‌هاي متفاوتي هم برخوردارند؛ يعني هم مي‌شود با تيپ اسپرت هماهنگش كرد هم با تيپ رسمي و كلاسيك. جنس‌شان هم در 3 نوع برزنت و كتان و چرم است. نكته بسيار مهمي كه در مورد اين كيف‌ها بايد بدانيد، اين است كه اين كيف‌ها نمي‌توانند توزيع بار خوبي روي ستون فقرات و شانه‌ها داشته باشند، به همين دليل آنها را نبايد خيلي سنگين كنيد. كيف تك بند با بار زياد باعث افتادگي شانه‌ مي‌شود و به ستون فقرات فشار بالايي وارد مي‌كند.

قيمت اين كيف‌ها از 45هزار تومان شروع مي‌شود تا 65هزار تومان. البته اگر بخواهيد كيف چرمي بخريد بايد 2 تا 3 برابر اين قيمت هزينه كنيد.

  • كيف دستي

براي بعضي از رشته‌هاي تحصيلي لپ‌تاپ يك وسيله حياتي است. اما بچه‌ها كنار لپ‌تاپ بايد كتاب و لوازم مورد نياز خود را هم همراه داشته باشند. پس بايد كيفي را انتخاب كنند كه داراي فضاي جداگانه براي قرار دادن اقلامي همچون كتاب، نوشت‌افزار و وسايل الكترونيكي كم‌حجم باشد. كيف‌هاي دستي معمولا تمام اين نيازها را برآورده مي‎كنند. هنگام خريد اين كيف‌ها به سبك بودن آن توجه داشته باشيد. داشتن بند براي اتصال به بدنه كيف و تبديل آن به كيف رو دوشي براي زماني كه از حمل كيف خسته شده‌ايد، يك گزينه مثبت براي اين كيف‌ها محسوب مي‌شود.

قيمت اين كيف‌ها از 60هزار تومان شروع مي‌شود و بسته به اندازه و جنس كيف و نوع پد به‌كار رفته در آن و ميزان مقاومت آن بالا مي‌رود.

  • كوله‌ ساده

اين نوع كوله‌پشتي‌ها طرح و شكل خاصي ندارند جنسشان كتان يا بزرنت است اما توجه داشته باشيد سادگي بيش از حد هم خوب نيست. حداقل انتظاري كه مي‌شود از اين كوله‌ها داشت اين است كه داخل بندهاي اين كيف، پدهاي فومي قرار گرفته باشد تا از واردشدن فشار به شانه‌ها حين حمل آن جلوگيري كند. علاوه بر اين، در داخل دسته كيف هم از پد استفاده شده باشد تا فرزند شما بتواند به آساني كيف را در دستان خود حمل كند. نوعي از كوله‌هاي ساده قابليت تاشو بودن دارند تا اگر كسي از شكل معمول كوله خسته شد، بتواند براي مدتي به‌صورت كيف دستي از آن استفاده كند.

قيمت كوله‌هاي ساده بچه‌گانه از 22هزار تومان و قيمت كوله‌هاي مناسب افراد بزرگسال از 55هزار تومان شروع مي‌شود.

  • كوله‌ ارگونوميك

اين نسل جديد كوله‌ها طوري طراحي شده‌اند كه كمترين فشار را روي ستون فقرات مي‌آورند و از خم شدن پشت بر اثر وزن كوله جلوگيري مي‌كنند. آنها در واقع اصلاح‌كننده شيوه ايستادن هستند. يك بند هم پايين كيف تعبيه شده كه دور كمر بسته مي‌شود و با تقسيم درست وزن، از فشار آمدن به كمر و باسن جلوگيري مي‌كند. اين كيف‌ها از نظر ظاهري هم طرح‌هاي زياد و متفاوتي دارند و براي كودكان و نوجوانان طراحي شده‌اند. بعضي از اين كوله‌ها در قسمت زيرين بند‌ها، داراي پوشش توري هستند. اين پوشش با عبور دادن جريان هوا مانع عرق كردن مي‌شود.

قيمت اين كوله‌ها بسته به جنس و اندازه و تعداد زيپ و جنس آن فرق مي‌كند. اما معمولي‌ترين اين نوع‌ كوله‌ها قيمتي بين 65 هزار تا 80هزار تومان دارند، كوله‌هايي كه گزينه‌هاي ديگري مثل داشتن پوشش توري و جداشدن بندها از بدنه و قطر فومي دارند، قيمت‌شان از 100هزار تومان شروع مي‌شود.

  • نكته‌ها

كارشناسان معتقدند دانش‌آموزان دبستاني نبايد بيش از ۱۰درصد وزن بدنشان بار حمل كنند و در مورد شاگردان دبيرستاني اين نسبت نبايد بيش از ۱۵ درصد وزن بدن باشد. تحقيقاتي كه در اين زمينه به انجام رسيده، نشان مي‌دهد بچه‌هايي كه كيف‌هاي‌شان تا ۸‌كيلوگرم وزن دارد، 2 برابر بيشتر از بقيه براي حمل كيف‌شان دچار زحمت مي‌شوند. اگر بچه‌ها كيف‌هاي خيلي سنگين حمل كنند، احتمال افزايش غيرطبيعي قوس كمر و وارد شدن فشار بيش از حد به عضلات گردن، شانه و كمر آنها دور از انتظار نخواهد بود.

كيف بايد داراي جيب‌ها و فضاهايي متناسب با نوع استفاده باشد تا سبب تقسيم وزن اشيا و نگهداري آنها در جاي امن و دسترسي آسان به وسايل شود. اين مورد بيشتر در كيف‌هاي دانش‌آموزان دبستاني كاربرد دارد؛ چرا كه معمولا نظم كمتري در قرار دادن وسايل خود در كيف‌شان دارند و موقع نياز دچار سردرگمي شده و زود كلافه مي‌شوند.

كيفي را انتخاب كنيد كه كمترين بند، سگك يا تزئين اضافي (مانند زيپ‌هاي تزئيني) را داشته باشد تا وزن آن زياد نشود.
هنگام خريد حتما از قابل شست‌وشو بودن كيف انتخابي‌تان مطمئن شويد؛ اينكه بعد از شست‌وشو رنگ كيف تغيير نكند و شكل ظاهري آن تغيير نكرده و همان زيبايي اوليه را داشته باشد.

کد خبر 346360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha